Statut UKS Jaguar Michałowice
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1.
Uczniowski Klub Sportowy Jaguar Michałowice zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców, nauczycieli i sympatyków.
§ 2.
Terenem działania i siedzibą Klubu jest szkoła w Michałowicach.
§ 3.
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 4 ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku, podlega wpisowi do ewidencji i posiada osobowość prawną.
§ 4.
Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty oraz niniejszym statutem. Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 5.
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6.
Celem Klubu jest:
- planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną członków Klubu,
- angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,
- uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim,
- organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
- organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
- organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,
- organizowanie obozów sportowych,
- udział w lokalnych, krajowych i międzynarodowych zawodach.
- propagowanie w środowisku młodzieży szkolnej zamiłowania do uprawiania sportu.
§ 7.
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorem szkoły, radą szkoły, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
§ 8.
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków. Może również zatrudniać pracowników.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9.
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 10.
Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkoły, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 11.
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z głosem stanowiącym, biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach,
- zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
- uczestnictwa w zajęciach sportowych, obozach sportowych oraz zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub i innych,
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
§ 12.
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu i zadeklarują pomoc materialno – finansową dla Klubu.
§ 13.
Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich przedstawicieli w Walnych Zebraniach Klubu, z głosem doradczym,
- zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
§ 14.
Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Klubu.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Klubu na wniosek Zarządu Klubu.
- Członkowie honorowi korzystają ze wszystkich praw przysługującym członkom zwyczajnym, a ponadto są zwolnieni z obowiązku opłacania składek
§ 15.
Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
- Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
- Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Godne reprezentowanie barw Klubu.
- Płacenie składek i wpisowego na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 16.
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- złożenie rezygnacji na piśmie do Zarządu Klubu,
- skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu Klubu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 3 miesiące,
- niepłacenia składek przez 3 miesiące.
- wykluczenie z klubu z powodu działania na szkodę Klubu,
- rozwiązanie się Klubu,
- śmierć członka.
- Od uchwały Zarządu Klubu o skreśleniu lub wykluczeniu członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały zainteresowanemu.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 17.
Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
Kadencja władz trwa 5 lat. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Klubu.
Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków Klubu.
§ 18.
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na 5 lat.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 1/3 ogółu członków uprawnionych do głosowania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 19.
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarząd Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- podejmowanie uchwał dotyczących zmian statutu i rozwiązania się Klubu oraz w sprawach uszczuplenia lub przekazania majątku Klubu,
- wybór i odwołanie członków Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej,
- ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich oraz wpisowego,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu, niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd Klubu.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Klubu Zarząd Klubu informuje
na 14 dni przed Walnym Zebraniem Klubu.
§ 20.
- Zarząd Klubu składa się z 3/5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność, co najmniej połowy liczby członków Zarządu Klubu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów.
- Zarząd działa w oparciu o regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Klubu.
§ 21.
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych oraz sekcji,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- rozstrzyganie sporów w Klubie,
- podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących przynależności do związków sportowych.
§ 22.
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu Klubu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Zarządu Klubu podejmuje Zarząd Klubu przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Zawieszony członek Zarządu Klubu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 14 dni od doręczenia uchwały o zawieszeniu zainteresowanemu.
- Członek Zarządu może zostać odwołany z pełnionej funkcji wyłącznie w drodze uchwały Walnego Zebrania Klubu.
§ 23.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 2/3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Klubu,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu Klubu, jeżeli Komisja Rewizyjna dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie
z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Klubu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu Klubu.
§ 24.
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołanie członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Walne Zebranie Klubu.
- Zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od doręczenia uchwały o zawieszeniu zainteresowanemu.
§ 25.
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie Klubu lub Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 26.
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Walne Zebranie Klubu.
§ 27.
- W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu – Zarządowi Klubu przysługuje – zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członka na okres 3 miesięcy,
- Od uchwały Zarządu Klubu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od doręczenia uchwały ukaranemu członkowi.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 28.
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie i wpisowe,
- dotacje,
- darowizny, zapisy, spadki,
- dochody z działalności gospodarczej,
- dochody z majątku stowarzyszenia.
§ 29.
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu Klubu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
Rozdział 7
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 30.
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 31.
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek.
- Likwidator po zakończeniu działalności składa do organu ewidencyjnego sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji wraz z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.